• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Nej det gör dom inte heller, det är juristerna som gör det.
Kanske är långsökt. Igen, jag svarar på vad följden kan bli, det vore ju tråkigt om skuldsaneringen stjälptes av råd här.
Det är ju också tråkigt om folk inte vågar leva pga råd här. Lite is i magen och sunt förnuft behöver man ha. Man måste få leva även om man har skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det är ju också tråkigt om folk inte vågar leva pga råd här. Lite is i magen och sunt förnuft behöver man ha. Man måste få leva även om man har skuldsanering.

Ja. Men jag tänkte inte betala de skulder som inte blev avskrivna om skuldsaneringen upphävs pga råd här. Möjligt att andra är intresserade av det.
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Hej

Ny här, men halvvägs igenom min skuldsanering. Funderar på att byta bil... Det jag undrar över är om man får ha en dyrare bil än när skuldsaneringen startade? Min bil var då värd 30 000, men har sparat och sålt lite så skulle nog kunna köpa en bil (med min nuvarande som inbyte) i kanske 60-80 000 klassen. Får man det?
Lättast är väl om du har någon släkting/sambo/kompis som vet om din skuldsanering och kan stå på bilen. Det kan inte nån borgenär se då slipper du eventuella problem
 

boxofrocks

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Juli 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Ok, tack för svar. Min sambo har inget körkort så någon bil kan inte stå på henne. Jag har väl tänkt som så hela tiden att så länge jag sköter omprövningar (bara behövts en gång hitills) så skäms jag inte för att att vi sparar. Jag har hela tiden tänkt att det är sparade pengar till "sen" när skuldsaneringen är över, men så blev det bilbehov. Men kronofogden och de är jag är skyldiga pengar kan väl kolla min sambos egendomar och inkomster också? Annars kan de ju inte veta att det är sanna uppgifter? Tänker på detta med skriva bilen på sambon. Får man information om någon kollar en i bilregistret som med kreditupplysningar? Det har bara gjorts 1 enda kreditupplysning och det var en kreditsafe för 2 veckor sedan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ok, tack för svar. Min sambo har inget körkort så någon bil kan inte stå på henne. Jag har väl tänkt som så hela tiden att så länge jag sköter omprövningar (bara behövts en gång hitills) så skäms jag inte för att att vi sparar. Jag har hela tiden tänkt att det är sparade pengar till "sen" när skuldsaneringen är över, men så blev det bilbehov. Men kronofogden och de är jag är skyldiga pengar kan väl kolla min sambos egendomar och inkomster också? Annars kan de ju inte veta att det är sanna uppgifter? Tänker på detta med skriva bilen på sambon. Får man information om någon kollar en i bilregistret som med kreditupplysningar? Det har bara gjorts 1 enda kreditupplysning och det var en kreditsafe för 2 veckor sedan.

Kronofogden gör inte ett dugg under en pågående skuldsanering, det är bara borgenärer som kan tänka sig utreda något då.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Man får inga aviseringar om kontroller görs i bilregistret.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon där kan du söka själv på någon bil du ser regnr på.
Jag vet inte någon sida som visar regnr-lista för de bilar en person äger, men tex merinfo.se visar vilka fordon som en person äger, dock inte regnr.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kronofogden gör inte ett dugg under en pågående skuldsanering, det är bara borgenärer som kan tänka sig utreda något då.

Rättar mig själv. Kfm skickar påminnelser och meddelar borgenärer att betalning inte skett enligt plan.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Ok, tack för svar. Min sambo har inget körkort så någon bil kan inte stå på henne. Jag har väl tänkt som så hela tiden att så länge jag sköter omprövningar (bara behövts en gång hitills) så skäms jag inte för att att vi sparar. Jag har hela tiden tänkt att det är sparade pengar till "sen" när skuldsaneringen är över, men så blev det bilbehov. Men kronofogden och de är jag är skyldiga pengar kan väl kolla min sambos egendomar och inkomster också? Annars kan de ju inte veta att det är sanna uppgifter? Tänker på detta med skriva bilen på sambon. Får man information om någon kollar en i bilregistret som med kreditupplysningar? Det har bara gjorts 1 enda kreditupplysning och det var en kreditsafe för 2 veckor sedan.


Är du bra på att spara pengar trots skuldsanering? Inte så många som pratar så mycket om sparande under pågående skuldsanering. Jag själv har sparat ganska mycket i aktier och har alltid en oro för att någon ska invända. :thinking:
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Är du bra på att spara pengar trots skuldsanering? Inte så många som pratar så mycket om sparande under pågående skuldsanering. Jag själv har sparat ganska mycket i aktier och har alltid en oro för att någon ska invända. :thinking:

Jag sparar oxå. Betalar ju oerhört mycket till min skuldsanering varje månad, så de månader som jag har haft betalfria inkl den årliga semesterersättningen har jag till huvudsak sparat undan...

Dock åker pengarna ”bara” över till ett sparkonto...
 

Annapannna

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
17 April 2020
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
26
Poäng
102
Pratade nyss med min handläggare och lät som jag skulle få inledande och hon sa även att det lutade åt det.
Men nu undrar jag vad är det som händer under inledandetiden?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp